Thursday, December 17, 2009

Halatuju...

Posted on Thursday, December 17, 2009 by Ahmad Suhaili Hassan

Assalamualaikum...

Di sini saya ingin berkongsi satu pengalaman dalam kerjaya saya dalam unit trust...yang mana apabila ditanya tentang hala tuju saya dalam industri ini...tentang apa yang drive saya untuk menjadi konsultan dalam unit trust? Biasanya saya akan menjawab...saya ingin mengajak seramai mana yang saya boleh untuk melabur di dalam unit trust Islamik....dan insyaAllah...saya akan mengambil dan memiliki CIFP dalam masa lima tahun lagi...

Maka...ada yang bertanya....


Kenapa fokus kepada unit amanah Islamik?

Sebab yang paling utama ialah...kerana saya adalah seorang Islam...dan orang Islam memang wajib melakukan kerja yang berkaitan dengan agamanya...dan yang lebih penting lagi...menceritakan dan mengajak orang lain turut sama terlibat...secara langsung atau tidak dalam kewangan berteraskan Syariah yang mulia...

Juga...dana2 amanah Islamik adalah kalis krisis...sepertimana yang ditulis dalam artikel ini...jadi...pelabur2 dana2 Islamik akan menikmati ketenangan fikiran yang lebih...yang mana...di dunia pelaburan mereka mempunyai risiko yang kurang berbanding konvensional...dan juga di akhirat...iaitu pelaburan mereka ini bebas dari unsur2 riba dan syubhah...

Kalau dulu....masih ramai dari kita yang kurang percaya dengan kelebihan dana2 islamik...tapi kini senario itu telah berubah...dana2 islamik sekarang adalah setanding dan ada juga yang telah mengatasi prestasi dana2 konvensional...

Ini dapat dilihat dari prestasi dana2 Islamik di dalam Public Mutual di bawah..



PAIF: Pulangan setahun 44.97%


PIOF: Pulangan 3 tahun 85.01%


PIEF: Pulangan 4 tahun 60.75%


PITTIKAL: Pulangan 10 tahun 167.26%


Bagaimana pula penerimaan orang bukan Islam?

Walaupun saya cuma mempunyai seorang sahaja pelabur bukan Islam dalam senarai pelabur saya...tapi dari maklumat yang saya ketahui...ramai diantara consultant2 bukan Islam di Public Mutual yang melaburkan duit mereka sendiri ke dalam dana2 Islamik...lebih2 lagi setelah berlakunya wabak SARS dan H1N1 baru2 ini...

Ini kerana...mereka faham tentang konsep dan strategi pelaburan dana2 Islamik...dan juga dapat dilihat dari penerimaan perbankan Islam di Malaysia...pengguna produk perbankan Islamik terbesar di negara kita adalah dari kaum Cina...jadi...mereka ini memang mengetahui kebaikan dan kelebihan kewangan Islam daripada kita yang Islam ni...cuma hidayah belum sampai kepada mereka..


Prospek Unit Amanah Islamik?

Jika kita melihat dari penerimaan orang bukan Islam terhadap produk kewangan Islam...maka saya rasa tiada masalah prospek pemasaran dalam bisnes ini....cuma bagi orang Islam...especially Melayu...pendedahan dan pemahaman perlu lebih ditekankan...ini kerana gelombang Islamisasi dalam kewangan sekarang semakin meluas...

Lihat saja loan rumah...loan kereta...takaful dan saving...semua orang sudah memilih yang Islamik...kesedaran terhadap kewangan Islam semakin meningkat...bukan sahaja di Malaysia...tapi juga di seluruh dunia....

Boleh dikatakan...hampir semua dari prospek yang saya jumpa...akan terus bertanya...adakah dana yang saya tawarkan ini Islamik? dan itu antara soalan utama yang ditanya prospek yang beragama Islam...sebelum soalan untung rugi dan lain2...


Prospek dalam industri ini?

Sepertimana yang saya tulis dalam entri Pengenalan....saya masih belum nampak yang "industri melabur duit untuk masa depan" ni akan mengalami penyusutan dan tergugat...

Setiap hari ada orang menyimpan duit di bank...

Setiap hari akan ada orang yang akan cukup baki akaun 1 dalam KWSP untuk dikeluarkan...

Setiap hari juga ada orang yang akan ke kaunter ASB/ASN/ Tabung Haji untuk menabung...

Juga...setiap hari akan ada orang yang akan mencari2 tempat pelaburan yang lebih menguntungkan....

Dan tugas saya sebagai konsultan...bercakap...bercerita...berkongsi dan membantu mereka2 ini dalam proses yang hampir setiap hari mereka buat...MENYIMPAN WANG

No Response to "Halatuju..."

Leave A Reply