Sunday, November 29, 2009

Perkenalan saya dengan UT...

Posted on Sunday, November 29, 2009 by Ahmad Suhaili Hassan

Disini saya ingin bercerita tentang perkenalan pertama penulis dengan industri Unit Amanah dan mula mengenali Unit Amanah dalam hidup...

Ramai antara kita yang mengenali ASB/ASN...dan yang seangkatan dengannya...tapi bila disebut unit amanah atau unit trust...ramai yang terpinga-pinga...dan secara automatik akan mengaitkan unit amanah dengan Bursa Saham...main saham...mainan orang-orang berduit sahaja...

Jarang yang saya jumpa...mengetahui secara detail tentang Unit Trust/Unit Amanah ni...dan kadang2 ada jugak pelabur yang memang tak tahu langsung pasal pelaburan ni...main letak je...tapi takpe la...sebab duit pelaburan akan diuruskan oleh para pengurus dana profesional...bukan orang sebarangan...macam skim cepat kaya...

Perkenalan saya dengan perkataan Unit Trust ni...ialah pada suatu malam di hadapan kolej Canselor, UPM....iaitu pada hari semua student mendapat loan PTPTN atau yang seangkatan dengannya...

Saya ada menegur seorang gadis Cina yang kebetulan coursemate...apa yang dia nak buat dengan duit loan baru dapat ni...dia dengan selamba berkata " beli buku...bayar insurans n simpan la dalam Unit Trust...kasi dapat untung skit"...

Masa tu saya cuma angguk...bagus betul orang Cina ni...dia dah ajar anak2 dia beli insurans dan menabung sendiri...tapi apa itu Unit Trust yang dia sebut tu....dan sememangnya saya zero pasal Unit Trust ni...tak pernah dengar pun...sehinggalah saya ada terbaca satu berita tentang unit trust ni dalam satu akhbar...tapi sekadar baca...jadi tahu la skit2 pasal harga unit n bentuk pelaburan dia...dalam hati cuma fikir...lebih kurang ngan ASB la ni...

Dan, pada tahun akhir pengajian...saya mengikuti kursus diploma Investment Analysis...kerjasama antara UPM dan RIIAM...dan selepas itu...barulah pandangan saya tentang pelaburan dan instrument2 yang berkaitan pelaburan semakin jelas....dan salah satunya ialah Collective Investment atau unit trust...


Selepas tamat pengajian di UPM...saya mendapat tahu yang beberapa orang coursemate saya telah menjadi consultant Unit Trust...dan mereka amat success dalam bidang ni...dan apabila ditanya tentang prospek dan kebaikan kerjaya ni....mereka hanya menjawab..."kita cuma tolong orang simpan duit...dari tempat syubhah ke tempat halal...dari tempat yang berkeuntungan rendah kepada tinggi...dan orang Melayu masih ramai yang belum menyimpan dalam Unit Trust...kita tolong la bangsa kita"....

Dan prospek industri ni pulak....masih ada lebih dari 50 billion duit orang Melayu di dalam ASB yang jelas syubhah (ya...majlis Fatwa Kebangsaan kata HARUS...tapi majlis penasihat syariah Suruhanjaya Sekuriti masih mengatakan HARAM)...dan KWSP membenarkan pencarumnya melabur dalam Unit Trust...dan duit dalam KWSP ada lebih dari 200 billion...yang juga status halal haram dividennya amat diragui....

Jadi...saya mengambil inisiatif untuk menjadi consultant Public Mutual sepenuh masa...yang mana saya dapat membantu diri...keluarga...rakan2 dan masyarakat untuk menyimpan....

Sekian salam perkenalan....

No Response to "Perkenalan saya dengan UT..."

Leave A Reply